lauantai 18. elokuuta 2012

Autotallin rungon pystyttäminen, 1.päivä

Vihdoin päästään todella mielenkiintoisiin hommiin. Autotallin rungon pystyttäminen alkoi edellisenä päivänä laitettujen alaohjauspuiden päälle. Sää oli varsin tyyni, joten runkotolpat eivät tarvinneet tukea pystytysvaiheessa. Vaiheet etenivät suurin piirtein seuraavalla tavalla (toivottavasti muistin termit edes sinne päin):

1) Lautakasan sahaus
Toinen pää tasaiseksi lauden avulla, ohjurilauta pinon päälle oikeaan kohtaan, käsisirkkelillä ohjurilautaa pitkin poikki. Sen jälkeen runkotolppiin tasakerran lovet jälleen ohjuria käyttäen. Huom! Kannattaa katsoa, että kaikki laudat ovat samoin päin, eli kaartavat muutaman millin aina samaan suuntaan, niin ei pääse seinä aaltoilemaan.

2) Runkotolppien naulaaminen
Kannattaa merkitä tolppien paikat etukäteen. Naulausvaiheessa tolppa oikeaan kohtaan ja sisäpuolelta linjaan alaohjauspuun kanssa. Ulkopuolelle tulee paneeli, joten siellä ei ole niin tarkkaa.

Runkotolpat pystyssä.


3) Kulmatolppien "reivaus"
Tämä siis tarkoittaa, että nurkkatolpat laitetaan vatupassilla suoraan molemmista suunnista ja kiinnitetään laudalla paikalleen, esim. alaohjauspuuhun.

Runkotolppa suorassa reivien avulla.

4) "Tukipuiden kiinnitys muihin tolppiin, alkaen nurkkatolpista
Poikittainen lauta, joka pitää huolen, että kaikki tolpat ovat suorassa. Kannattaa ensin merkitä vatupassilla viiva tukilautaan, siis kohta, jossa ko. tolppa on suorassa. Naulatessa riittää, kun täsmää tolpan reunan viivan kanssa ja antaa pyssyn paukkua.

Vaakalauta pitää tolpat suorassa pystysuunnassa.


5) Tasakerran naulaaminen (voi olla että muistin termin väärin ;=) )
Tämä siis tulee kiinni niihin sahattuihin loviin nurkkatolppien päässä. Sauma keskelle nurkkatolppaa, niin siitä pääsee kivasti jatkamaan. Samalla voi paukauttaa tolppien päälle sen toisen puun, jonka nimeä en muista. Sauma eri kohtaan tasakerran kanssa, joten kannattaa aloittaa tämän kiinnittäminen vaikka toisesta päästä seinää.

Lovet runkotolpissa.

Tasakerta asennettuna.

6) Seinien tukeminen
Koska talli ei kuitenkaan valmistu yhdellä istumalla, niin kannattaa laittaa kunnon tuet, niin ei pääse seinä kaatumaan, vaikka aika tukevasti se meillä näytti olevan ilman tukiakin.

Neljän tunnin ahertamisen jälkeen päästiin tähän vaiheeseen (kuva hieman epäselvä, koska taustalla näkyy naapurin päärakennus):

Autotalli 4h tunnin jälkeen (1 timpuri ja 2 "apupoikaa")

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti